Beköszöntött a hideg, nyirkos idő. Ilyenkor – gumicsere idején – gyakran felvetődik a kérdés, hogy megoldás lehet-e az állandó gumicserével szemben a négy évszakos gumik használata. Jó alternatíva lehet-e – akár költségmegtakarítás reményében – az úgynevezett „all seasons” abroncsok használata?
A kérdésre az „attól függ…” kezdetű mondattal lehetne megválaszolni, ami persze további kérdéseket szül. Mikor és kinek érdemes használni? Jó mindenre, vagy éppen semmire? Tényleg olcsóbb az, ami drágább? Egyáltalán miben különböznek a téli, vagy a nyári gumiktól?
A jelenleg a piacon elérhető négyévszakos gumiabroncsok valódi átmenetet képeznek téli és nyári abroncsok között. A közhiedelemmel ellentétben ez az abroncsfajta már rég nem csupán egy kicsit lebutított téli gumi (bár korábban ez igaz volt rá). Jellemzően mindkét időjárási véglet mellett jól megállják a helyüket, bár kétségtelen, hogy rosszabbul teljesítenek, mint az adott időjárási körülményekre tervezett szezonális változatuk. Az is igaz rájuk, hogy nem egyesítik magukban a téli és nyári abroncsok jó tulajdonságait.
Mintázatuk általában a téli és nyári mintázatok egyfajta keveréke. A jobb tapadást nyáron segítő mintablokkok ugyanúgy megtalálhatók rajtuk, mint a télen a vízelvezetést segítő lamellák.
Az ilyen átmeneti gumik
... anyagára jellemző, hogy lágyabb keverékből készülnek, mint a nyáriak, mivel így télen sem válnak annyira rideggé. Ugyanakkor a mintázatuk „felemássága” miatt keményebb téli útviszonyok között a teljesítményük elmarad a téli abroncsokétól.
Fentiekből persze elhamarkodott lenne levonni azt a véleményt, amit sokszor hallunk, hogy az ilyen abroncsok semmire sem jók. Tökéletes választás lehet azoknak, akik elsősorban városi közlekedésben vesznek részt, ritkábban autóznak szélsőséges időjárási körülmények között (pl. télen), illetve 10-12 ezer km-nél nem mennek többet évente.
Ha valaki azonban sokat közlekedik autópályán, hegyi utakon, esetleg jár síelni, vagy rendszeresen kevésbé karbantartott útviszonyok között használja autóját, mindenképpen javasoljuk az évszaknak megfelelő gumik használatát. Ezt indokolja a biztonság is, ugyanis havas illetve jeges utakon a fékútja a négy évszakos gumiknak jelentősen nagyobb.
Kompromisszumot tehát
... alapvetően a körülmények és a futásteljesítmény ismeretében lehet kötni, a négy évszakos gumi ugyanis kevésbé tapad és gyorsabban kopik. Elmondható, hogy 15.000,-km-nél nagyobb éves futásteljesítmény esetén gazdaságilag már jobban megéri az évszaknak megfelelő gumigarnitúra megvétele, mivel a fokozott gumikopás miatt az átmeneti gumik hamarabb cserére szorulnak.
Ha már szó esett az árakról: egy hasonló márka téli gumiabroncsaihoz képest akár 20%-kal is drágábbak lehetnek ezek a gumik, viszont esetükben nem kell a tárolás, illetve az évenként kétszeri átszerelés költségeivel számolnunk.
Összegzés
Az all seasons gumiabroncsok tehát nem az ördögtől valók. Mi a GreenCar-nál azt valljuk, hogy kellő körültekintéssel, a fentieket mérlegelve akár jó választás is lehet, ugyanakkor ha előre kiszámíthatatlan útviszonyokra is szeretnénk felkészülni, talán jobban megéri az adott évszakban biztonságosabb téli- és nyári gumiszett vásárlása.