Bár még mindig sokan vannak, akik a gumigyártók egyszerű marketingfogásának tartják a külön nyári és téli gumi használatot, azért szerencsére egyre több autós ismeri fel a szezonnak megfelelő abroncsok használatának szükségszerűségét és előnyeit. A szkeptikusoknak mondhatunk bármit, úgysem hisznek nekünk.
Bátran kockáztatják életüket, amivel még nem is lenne bajunk. A baj az, hogy a közlekedés többi szereplőjét is veszélynek teszik ki önfejűségükkel. „Hála” az internet kínálta határtalan lehetőségeknek bárki könnyen válhat szakértővé egy-egy témában mélyebb szaktudás nélkül is (gondoljunk csak napjaink vírustagadóinak széles táborára). Ha pedig még spórolhatunk is egy-egy finoman szólva is szakszerűtlen nézet befogadásával, akkor hajrá!
A következőkben azért – bízva a józan ész erejében – felvillantanánk néhány hasznos információt a különböző gumiabroncsok használatával, tulajdonságaikkal kapcsolatban.
Talán könnyen belátható hogy más típusú abroncsok használata szükséges különböző időjárási körülmények között, ha párhuzamot vonunk a lábbelik használatával. Nyári szandálban, vagy báli topánkában végigmenni egy havas úton kevésbé biztonságos, mint hótaposóban, vagy bordás talpú túrabakancsban. Utóbbiban pedig nehéz kecsesen táncra kelni egy sima táncparketten. Hozzátesszük fel sem vetődne senkiben az ötlet.
Szerencsére egyre több ország
... jogszabályban rögzíti az évszaknak megfelelő abroncsok használatát, nem véletlenül. A téli és nyári gumiabroncsok nemcsak mintázatukban, de anyagukban is különböznek egymástól.
A nyári abroncsok +7 °C felett nyújtanak megfelelő teljesítményt, ha ez alatt használják, felkeményednek, rideggé, merevvé válnak. Ez jelentős tapadáscsökkenéshez vezet, ami növeli a fékutat, rontja az úttartást.
A téli gumik ezzel szemben
... lényegesen lágyabb anyagból vannak, aminek köszönhetően +7 °C alatt is tökéletesen megőrzik rugalmasságukat, tapadásukat. Mintázatuk kifejezetten a téli utakra van tervezve, a futófelület sűrűbben barázdált. A téli gumiabroncsok jobb tapadással rendelkeznek havon (továbbá nedves vagy sáros útfelületen), a felületükön kialakított sűrűbb lamellák jobban elvezetik a havat, a vizet, vagy a sarat.
A sűrű lamelláknak más előnye is van. Elsősorban havas, jeges úttesten jobb tapadást biztosít, csökkenti a fékutat, illetve lassítja az abroncs felmelegedését, aminek a nagy sebességindexű abroncsoknál van haszna.
Mielőtt az előzőekből azt a következtetést igyekeznénk levonni, hogy akkor nyáron jó a téligumi, hiszen lágyabb, jobban tapad, lassabban melegszik fel, gyorsan ki kell ábrándítsuk a bizakodókat: a téli gumi nyáron nagyon rossz megoldás, és a legkevésbé pénztárcabarát.
Gondoljuk csak végig...
... a téli abroncsok lényegesen lágyabb keverékből vannak, így a forró aszfalton könnyen túlmelegszenek, túlzottan lággyá válnak, gyorsabban kopnak. Ráadásul megnő a fékút, romlik a tapadás és a lamelláknak köszönhetően az oldaltartás is lényegesen rosszabb lesz a melegben. A „durvább”mintázatnak köszönhetően a gumik rezgése megnő, ami károsíthatja a futóművet, és erősen csökkenti a menetstabilitást.
S ha mindez kevés lenne, a bordázat miatt megnőtt menetzaj csökkentheti komfortérzetünket, míg a megnőtt fogyasztás, a téli gumi gyors elöregedése és a futómű javítás, vagy beállítás költsége a pénztárcánkon érezteti a hatását.
A végére egy kis hab
... a rossz gumiválasztás ünnepi tortájára: Miközben arról győzködjük magunkat, és környezetünket, hogy mindez túlzás, nézzünk bele a biztosítási szerződésünk „apróbetűjébe”. Egyre több biztosító szerződésében szerepel ugyanis az, hogy csak az évszaknak megfelelő gumi használata mellett hajlandóak az esetlegesen keletkezett károkat megtéríteni.
Mindent összevetve tehát a téli gumi nyáron nettó hülyeség, míg a nyári gumi télen rendkívüli biztonsági kockázat. Összességében még az is jobb és biztonságosabb megoldás, ha az olcsóbb szezonnnak megfelelő gumik közül választunk egy-egy garnitúrát.