Az őszi hidegek beköszöntével ismét felmerülnek a téli gumival kapcsolatos kérdések és aggályok. Hány évig használható egy gumiabroncs? Hogyan tároljuk a téli gumit? Mikor érdemes felrakni a téli gumiabroncsokat? Vehetek-e használt gumit? A téma megunhatatlan.
A varázslat állandó. Ráadásul újra és újra megjelennek új varázslók az internet ördögi színpadán. Mondjuk a magunkét. Mindenki a saját érdeke szerint. A „nézők” pedig a saját érdekük szerint „tapsolnak”. Pedig a mutatványon túlzás nélkül emberéletek múlnak. Sokszor a reklámok és a pénztárcák szabta keretek között vergődve keressük az igazságot.
Mi a GreenCar-nál nem hisszük, hogy nálunk van a bölcsek köve. Ugyanakkor vannak tények, amikkel kár vitatkozni. Mi most ezeket vesszük sorba.
A téli abroncsokról röviden
A téligumik futófelületét, mintázatát és szerkezetét elsősorban arra tervezték, hogy a szokásos gumiabroncsnál jobb tapadást biztosítson sárban és friss vagy olvadó hóban. Anyaga lágyabb, ezért hidegben kevésbé keményedik fel, megtartja rugalmasságát, ami kulcstényező a biztonságos autózásnál. Ezért is van a mindenki által ismert +7C°-os határ, ami alatt ezek a tulajdonságok valódi előnnyé válnak.
Meddig használható egy téli gumi?
Attól függ. Általánosságban elmondható, hogy kb. 35-50 ezer kilométert, vagy 4-5 telet bírnak. Ez persze függ a használat viszonyaitól is. Ha keveset használják, és alig kopik, akár 6-8 évet is kibírhat, de 10 éves korban mindenképpen cseréljük le, mert 10 év alatt akkor is tönkre megy, ha nem volt autón.
Az abroncsok különböző típusú (vegyi) anyagokból épülnek fel, ezen alapanyagok tulajdonságai pedig változnak az idő során, bizonyos anyagok elpárolognak, a gumi merevvé, repedezetté válik, csökken a futófelület tapadása.
Értelemszerűen a vezetési stílusunk, az útviszonyok, és a havi menetteljesítmény alapvető kihatással lesz a gumik élettartamára. Növelheti a gumik átlagos élettartamát, ha odafigyelünk a karbantartásra, pl. havonta ellenőrizzük a nyomást, hiszen ha túl kicsi a nyomás, akkor gyorsabban kopik a gumi. Fontos, hogy akkor is gondoskodjunk a gumiról, amikor nincs az autónkon. A nem megfelelő tárolási körülmények (pl. szabadban tárolás, napfénynek való kitettség, zárt zsákban tárolás, stb.) csökkentik az átlagos élettartamot.
Ezen tényezők sokasága miatt egy adott abroncs élettartamát pontosan előre meghatározni nem lehet. Viszont a rendszeres ellenőrzés és nyomásbeállítás mellett javasoljuk, hogy ha bizonytalan kérje szakember segítségét. Legalább az 5 éves vagy annál régebbi gumik esetén évente egyszer (gumicserekor) mindenképpen ellenőriztesse szakemberrel a gumik állapotát.
Figyelmeztető jel lehet a fokozott vibráció, a megnövekedett zaj, vagy a gyakori nyomásvesztés megjelenése. Ilyenkor érdemes mindenképpen új gumik után nézni, mert ezek a jelek a gumi végét jelzik.
Milyen téli gumit érdemes választani?
Sokszor a pénztárcánk szabja meg lehetőségeinket, ezért merülhet fel gyakran a kérdés, hogy szükséges-e mindenképpen új gumit vennünk, vagy jó lehet a használt is. Jó szívvel, és szakértőként éppen az előzőekben részletezett okok miatt óva intenénk mindenkit a bizonytalan eredetű használt gumik vásárlásától. Mint látható nem a profilmélység az egyetlen fontos tényező egy gumi életében. Ha nem tudjuk hol, milyen körülmények között használták, tárolták az abroncsokat, könnyen lehet, hogy az elsőre olcsóbbnak tűnő megoldás a végén sokkal drágább lesz.
Sajnos az „új” gumi sem feltétlen jelent garanciát. A jogszabályok szerint ugyanis az 5 évnél fiatalabb abroncsok újnak számítanak. Ugyanakkor, ha egy kereskedő nem megfelelő körülmények között tárolja négy évig az autógumit, akkor könnyen belátható, hogy annak a guminak az élettartama sokkal gyorsabban fog csökkeni, mikor felkerül az autóra, mint a szakszerűen tárolt és karbantartott akár 5-6 éves gumié.
A legjobb megoldás, ha ellenőrzött gumis cégtől vásárolunk, ahol a szakszerű tárolás, karbantartás megoldott. Ráadásul ezeknél a cégeknél a nagyobb forgalomból adódóan reálisan kevesebb a régről „bennragadt” árukészlet is. Így nagy eséllyel valóban „friss” gumit vásárolunk.
Honnan tudhatjuk, hogy a gumiabroncs régi?
Ebben segít, ha tudjuk, hol van feltüntetve az abroncs gyártási ideje, amit a gyártóknak kötelező megjelölni minden forgalomba kerülő gumin. A gumi gyártásának időpontját a gumiabroncsok oldalfalán található ún. DOT szám jelzi. A DOT a gyártás hetét és az évét jelzi. (Pl.: a „3518" jelzésű gumit 2018. év 35. hetében gyártották). Azt javasoljuk, hogy kereskedőtől is lehetőség szerint két évesnél nem régebbi abroncsot vegyünk. Ezek tulajdonságaiban még nem igazán térnek el az új gumiktól.
Egy kis figyelmesség megéri, mert sok kereskedő kínál akciós téli gumikat. Ilyenkor érdemes elgondolkozni azon, hogy vajon miért. Mi a Green Car-nál azon a véleményen vagyunk, hogy érdemesebb egy kicsit többet költeni, de valóban jó minőségű gumit választani. Ez hosszútávon nem csak olcsóbb, de biztonságosabb is.
Sajnos általában fogalmunk sincs, hogy milyen állapotban van az autónkon a gumi. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ismernünk kell a gumit ahhoz, hogy el tudjuk dönteni, mikor szükséges az új beszerzése és felszerelése. Figyeljünk az abroncsra, növeljük az élettartamát, amikor azonban szükséges, akkor vásároljunk újat, ne sajnáljuk a pénzt, hiszen biztonságunk függhet tőle!